پاتوق فا دات آی آر

واحدهای سنتی وزن در ایران

پاتوق فا | جمعه, ۴ اسفند ۱۳۹۶، ۱۰:۱۹ ب.ظ


Traditional Weight Units in Iran

 

واحدهای سنتی وزن در ایران

 

- «سوت» کوچک­ترین یکای اندازه‌گیری جرم در قدیم و برابر با 1میلی‌گرم است.

- «قیراط» معادل 200 سوت و برابر با 200 میلی‌گرم است. هر پنج قیراط معادل یک گرم می‌باشد.

- «سیر» معادل 375 قیراط و برابر با 75 گرم است.

- «چارک» معادل یک‌چهارم من تبریز و برابر با 750گرم است.

- «من تبریز» یا فقط «من»، معادل 40 سیر و برابر با 3 کیلوگرم است.

- «من سنگ شاه اصفهان» معادل دو من تبریز و برابر با 6 کیلوگرم است.

- «من ری» یا فقط «ری»، معادل چهار من تبریز و برابر با 12 کیلوگرم است.

- «من بلداجی» معادل شش من تبریز و برابر با 18 کیلوگرم است.

- «من لرستان» معادل ده‌سوم من تبریز و برابر با 10 کیلوگرم است.

- «من اندیکا» معادل پنج سوم من تبریز و برابر با 7 کیلوگرم است.

- «خروار» معادل 100 من تبریز و برابر با 300 کیلوگرم است.

- «خروار اندیکا» معادل صد سوم من تبریز و برابر با 100 کیلوگرم است.

- «نخود» معادل 192سوت و برابر با 192 میلی‌گرم است.

- «لیه» معادل یک‌دوم نخود و برابر با 96 میلی‌گرم است.

- «جو» معادل یک‌سوم نخود و برابر با 64 میلی‌گرم است.

- «گندم» معادل یک‌چهارم نخود و برابر با 48 میلی‌گرم است.

- «ماش» معادل یک‌هشتم نخود و برابر با 24 میلی‌گرم است.

- «ارزن» معادل یک‌سی‌ودوم نخود و برابر با 6 میلی‌گرم است.

- «مثقال شرعی» معادل هجده نخود و برابر با 3456 میلی‌گرم است.

- «مثقال صیرفی» برابر با 4608 میلی‌گرم است.

- «درهم» معادل 0٫7 مثقال شرعی و برابر با 2419٫2 میلی‌گرم است.

- «صاع» معادل 819 مثقال شرعی و برابر با 2830٫464 گرم است.

- «مد» معادل یک‌چهارم صاع و برابر با 707٬616 گرم است.

 

  • پاتوق فا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی