:: Welcome ::


توصیفی

 

انواع تکالیف درارزشیابی توصیفی (آموزش ابتدایی)

تکالیف درسی درارزشیابی توصیفی در آموزش ابتدایی تکالیف درسی، اگر به خوبی طراحی و اجرا شوند، هم می توانند موجب بهبود و توسعه ی مهارت های دانش آموزان شوند و هم منبعی برای ارزشیابی از پیشرفت دانش آموزان باشند. این نکته در ارزشیابی کیفی توصیفی بسیارمهم است.

انواع تکالیف درسی از منظر هدف

1 - تکالیف تمرینی : این نوع تکالیف، قدیمی ترین و رایج ترین تکالیف درسی در مدارس هستند. معمولاً به صورت کتبی و برای تثبیت یادگیری به روش تکرار و تمرین اجرا می شود. این تکالیف در صورت کثرت استفاده، ملال انگیز و خسته کننده است و اگر بیش از حد استفاده شود، همان مشق های پرمشقتی است که همه ی ما تجربه ی آن را در ذهن داریم.

نمونه ی یک تکلیف تمرینی  : فرزندم با اعدادی که یاد گرفته ای جای خالی را پر کن :

-          شماره ی تلفن مدرسه

-          شماره ی تلفن منزلتان

-          شماره ی تلفن خاله

-          شماره ی تلفن عمو

-          شماره ی تلفن دایی

-          شماره ی تلفن عمه

حالا به این سؤال جواب بده.

-          کدام عددها در شماره ی تلفن ها تکرار شده است؟

-          شماره ی تلفن ها چند رقمی است؟

-          حالا یک شماره ی تلفن برای خودت درست کن.

 

2 - تکالیف آماده سازی : این گونه تکالیف بیش تر برای درس های روزهای بعد به کار می رود. مثلاً اگر قرار است هفته ی آینده، درس گیاهان تدریس شـود شما می توانید از پیش به دانش آموزان خود بگویید که بخش گیاهان را ورق بزنند یا اینکه تعدادی برگ یا دانه ی گیاهان را جمع آوری کنند و به کلاس درس بیاورند و یا تکالیفی شبیه این را اجرا کنند. شما با این کار درآن ها برای فهم درس جدید آمادگی ایجاد کرده اید.

 

3 - تکالیف امتدادی و بسطی : این نوع تکالـیف شاگردان را از سطح کلاس بالاتر می برد و دانش و مهارت و تجربه ی آن ها را توسعه می دهد. این تکالیف می تواند به صورت پروژه به دانش آموزان، ارائه شود. مثلاً به دانش آموزان گفته شود که در کتابخانه کتابی درباره ی سنگ ها پیدا کنند و قسمت هایی از آن را به کلاس ارائه دهند.

نمونه ی تکلیف بسطی از نوع تلفیقی (علوم تجربی - قرآن) :

محقق کوچکم! می دانی در قرآن نام حیوانات زیادی برده شده است.

از بزرگترها در مورد این اسم ها سؤال کن. شکل چهار حیوان را بکش، نام آن ها را بنویس و به این پرسش ها جواب بده :

-          این حیوان در کجا زندگی می کند؟

-          چه می خورد؟

-          چگونه حرکت می کند؟

 

4 - تکالیف خلاقیتی معلم با ارائه ی این نوع تکالیف دانش آموزان را وادار می کند با روش و راه جدیدی کاری را عملی سازند یا اثر کاملاً جدیدی از خود ارائه دهند. در درس هنر و بنویسیم این تکالیف جایگاه خاصی دارد.

نمونه ی تکلیف خلاقیتی :

فرض کنید از یک داروخانه دارویی گرفته اید که با خوردن آن نامرئی (ناپدید) می شوید. اکنون داستانی را در چنین حال و هوایی تعریف کنید و درآن کارهایی را که هنگام نامرئی شدن انجام می دهید، بنویسید.

 


ادامه مطلب

برچسب ها آموزش ابتدایی ابتدایی ارزشیابی توصیفی ارزشیابی توصیفی - کیفی انواع تکالیف درارزشیابی توصیفی (آموزش ابتدایی) توصیفی دبستان

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی

نظرات ارسال شده