پاتوق فا دات آی آر

8 مارس چه روزی است؟

پاتوق فا | جمعه, ۱۸ اسفند ۱۳۹۶، ۰۹:۰۳ ب.ظ


8 مارس چه روزی است؟

 

8 مارس چه روزی است؟ در 8 مارس چه اتفاقاتی افتاده است؟

 

در 8 مارس 1875 زنان کارگر کارخانه های نساجی در شهر نیویورک برای بهبود شرایط کارشان و در اعتراض به پایین بودن سطح دستمزد شان، دست به تظاهرات زدند. این حرکت به درگیری با پلیس آمریکا انجامید و پلیس به طور وحشیانه به تطاهرات حمله کرد و آن را سرکوب نمود.

عده ای از زنان تظاهر کننده زخمی و دستگیر شدند. این مسئله باعث شد که  زنان کارگر دیگر هم کم کم به حقوق انسانی خود آگاهی پیدا کنند. و سعی کنند که راه آن ها را ادامه بدهند. حرکت اعتراضی هر سال به حالت آشکار و یا مخفی در کارخانه های مختلف ادامه پیدا کرد.

روز 8 مارس 1907 مجددا زنان نساج آمریکا با خواست 10 ساعت کار روزانه  دست به تظاهرات  می زنند که این بار هم  تظاهرات آن ها با سرکوب پلیس روبرو می گردد و به دستگیری بسیاری از زنان منجر می شود. در این تظاهرات عده ی زیادی از مردان کارگر و زنان طبقات دیگر جامعه  نیز شرکت می کنند. در سال  1908 حزب سوسیالیست آمریکا به تشکیل کمیته ملی زنان برای کمپین حق رأی زنان در انتخابات اقدام می کند و در مارس همان سال کارگران زن بافنده سوزنی با خواست ممنوع  کردن کار برای  کودکان و کسب حق رأی زنان درنیویورک تظاهرات می کنند. رویدادهای 8 مارس همان سال سبب گردید که در سال بعد یعنی سال 1909این روز به عنوان نخستین روز ملی زنان در آمریکا  تثبیت شود.

این روز کم کم به روز مخالفت زنان کارگر با  دولت و کارفرمایان سرمایه دار، برای بهبود شرایط کار و کسب حقوق اجتماعی برای کل زنان در سراسر دنیای صنعتی، تبدیل می گردد.

 

  • پاتوق فا

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی