پاتوق فا دات آی آر

عادت‌های صرفه‌جویی ثروتمندترین افراد دنیا

پاتوق فا | جمعه, ۱ دی ۱۳۹۶، ۱۰:۳۷ ق.ظ


ثروتمندترین

عادت های صرفه جویی ثروتمندترین افراد دنیا

ثروتمندهای دنیا بدون صرفه‌جویی به این جایگاه نرسیده‌اند. در اینجا پنج عادت صرفه‌جویی شاید شگفت‌انگیز از ثروتمندترین افراد دنیا عنوان می‌شود.

داشتن پول بیشتر، همه مشکلات شما را حل نمی‌کند، اما اگر قرار باشد بین دو موقعیت یکسان که تنها تفاوت بین آن ثروت باشد یکی را انتخاب کنیم، اکثریت ما سناریوی ثروتمندتر بودن را برمی‌گزینیم. دلیل این انتخاب یک راز نیست، وقتی پول بیشتر داشته باشید، یعنی آزادی انجام کارهای بیشتری را دارید. اگر ثروت کافی داشته باشید، می‌توانید هر روز به رستوران‌های لوکس بروید، بهترین غذاها را بخورید و لباس‌هایی از بهترین جنس را بخرید. اما شگفت‌زده خواهید شد اگر بدانید بسیاری از ثروتمندترین افراد دنیا از این سبک زندگی و این ولخرجی‌ها اجتناب می‌کنند. آنها به جای اینکه ثروت‌شان را برای هر آنچه قلبشان دوست دارد صرف کنند، یک سبک زندگی منطقی را اتخاذ می‌کنند و بسیار پایین‌تر از درآمد و توانایی مالی خود زندگی می‌کنند. چرا این گونه است؟ هر فردی انگیزه‌های منحصر به فردی دارد، اما اگر بخواهیم کلی صحبت کنیم، باید گفت این سبک زندگی یک عادت است. بیشتر افراد ثروتمند با صرفه‌جویی، پس‌انداز محتاطانه و قناعت کردن نسبت به درآمدشان، به جایگاهی که امروز دارند رسیده‌اند. این کاملا طبیعی است که وقتی این افراد به اوج موفقیت رسیدند، این عادت‌ها همچنان در آنها باقی مانده است.  چه علاقه داشته باشید که ثروتی مشابه همین ابرثروتمندان به هم بزنید و چه فقط بخواهید توانایی‌های پس‌انداز کردن خودتان را تقویت کنید، می‌توانید درس‌های خوبی از عادت‌های صرفه‌جویی ثروتمندترین افراد دنیا بیاموزید:

1 - خانه‌ای معمولی بخرید!

مسکن معمولا بیشترین درصد بودجه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد. اجاره کردن یا رهن یک خانه باعث می‌شود حجم انبوهی از بودجه ماهانه شما برای جایی که زندگی می‌کنید صرف شود. اگر هم قصد خرید خانه وجود داشته باشد، از آنجا که یک سرمایه‌گذاری بزرگ محسوب می‌شود، بسیاری از کسانی که قصد خرید خانه دارند، تلاش زیادی می‌کنند بهترین خانه را مطابق ایده‌آل‌های خود انتخاب کنند. این استراتژی خوبی است؛ اما تنها اشکالی که دارد این است که اغلب به خرید خانه‌ای بزرگ‌تر با امکاناتی بیشتر از نیاز واقعی شما منجر می‌شود.

وارن بافت را به‌عنوان یک نمونه در نظر بگیرید. او در حال حاضر در همان خانه‌ای زندگی می‌کند که در سال 1958 تنها به قیمت 31 هزار و 500 دلار خریده بود. اگرچه ثروت خالص او میلیاردی است، اما هیچ گاه تمایلی نشان نداده که به یک خانه بزرگ‌تر یا بهتر نقل مکان کند.

2 - پول نقد را فقط برای آنچه نیاز دارید حمل کنید!

اگر ثروتی به ارزش 4/  1 میلیارد دلار داشتید، ممکن بود در یک خرید معمولی خود چند کارت بانکی ببرید و سپس خوشمزه‌ترین و بهترین چیزهایی را که سر راهتان قرار می‌گرفت، بخرید. اما توماس بون پیکنز، سرمایه‌دار حوزه نفت و انرژی که همین مبلغ ثروت را در اختیار دارد، برای خرید، لیست جزئی‌شده‌ای از چیزهایی که نیاز دارد تهیه می‌کند و فقط پول کافی برای پرداخت آنها با خود می‌برد.

یکی از مهم‌ترین عوامل عادت‌های صرفه‌جویی پیکنز این است که او به خودش اجازه نمی‌دهد در مورد آیتم‌هایی که قبلا برای خرید آن برنامه‌ریزی نکرده، ریخت و پاش کند. اگر برای خرید چیزی که روی قفسه فروشگاه تحریک‌کننده به نظر می‌رسد و قبلا برنامه‌ای برای خرید آن نداشته، پول کافی با خود نبرده باشد، مقاومت کرده و آن را نمی‌خرد. می‌توانید این عادت را در زندگی خودتان به کار ببرید و بودجه‌ای برنامه‌ریزی شده تنها برای آیتم‌هایی که نیاز دارید تهیه کنید و صرف هر پول دیگری را که در حساب‌تان است، محدود کنید.

3 - به دنبال تخفیف باشید!

ثروتمندان همیشه به دنبال آن نیستند که چیزی را همان ابتدا نقدا بخرند یا حتی نسبت به دیگران پول بیشتری بابت هر چیزی بپردازند. در عوض، آنها تلاش می‌کنند حراجی‌ها و بن‌های خرید را بیابند و از پول‌شان بهترین استفاده ممکن را داشته باشند. این روشی است که باعث می‌شود فارغ از سطح درآمد و ارزش خالص دارایی خود، هر اسکناسی که دارید، ارزش داشته باشد. گفته می‌شود بسیاری از بازیگران و خوانندگان مشهور دنیا به این شیوه پول خود را خرج می‌کنند.

4 - اول پول خودتان را بپردازید!

ثروتمندترین افراد دنیا به جای اینکه پول یک شی، یک آیتم یا حتی یک تجربه را بپردازند، اول به خودشان پول پرداخت می‌کنند. آنها سرمایه‌گذاری را به خصوص در مسائل مالی اولویت‌بندی می‌کنند و برای چیزهای غیرضروری بودجه‌ای در نظر نمی‌گیرند، مگر اینکه ابتدا اهداف مالی شخصی خودشان محقق شود. سرمایه‌گذاری در چیزی هوشمندانه مثل سهام یک شرکت بزرگ یا صندوق مشترک، روشی برای ساختن آینده مالی خودتان است و به این ترتیب می‌توانید شاهد بازدهی سرمایه‌ بزرگ‌تری باشید.

5 - هر چه را می‌توانید دوباره استفاده کنید!

به جای خرید لباس‌های نو و مد روز در هر چرخه مد، بر استفاده حداکثری از هر چه دارید متمرکز شوید. البته منظور این نیست که لباس خوب نپوشید و برای آن پول خرج نکنید، بلکه منظور آن است که کمد لباستان را با انواع پوشاکی که قبل از مرگتان ممکن است فقط یک یا دو بار آن را بپوشید، پر نکنید. برخی از ثروتمندترین مدیران دنیا تنها چند دست لباس خوب دارند.

مارک زوکربرگ، مدیر میلیاردر فیس‌بوک هر روز که سر کار می‌رود، اغلب همان تی‌شرت خاکستری رنگ شناخته شده‌اش را می‌پوشد. دیگر آیتم‌های موجود در زندگی‌تان را که هنوز قابل استفاده هستند، دوباره استفاده کنید و بابت این مساله نگرانی نداشته باشید. برای ثروتمند شدن هیچ «رمز» و راه میان‌بری وجود ندارد؛ البته به جز مواردی که در یک قرعه‌کشی برنده می‌شوید یا اساسا در یک خانواده ثروتمند متولد شوید. بیشتر افرادی که خودشان میلیونر یا میلیاردر شده‌اند، با پیگیری استراتژی‌های صرفه‌جویانه و به دقت برنامه‌ریزی شده به این جایگاه رسیده‌اند و این استراتژی‌ها را حتی بعد از اینکه به ثروت انبوه دست یافته‌اند، همچنان ادامه داده‌اند. بعد از مرور این داستان‌های موفقیت صرفه‌جویانه، سعی کنید مدلی برای خودتان ایجاد کنید.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
تجدید کد امنیتی